Friday 18 May 2012

Seharian Bersama Adri's (episod 2)

Salam perak aman jaya pembaca kiang boy sekalian..
aku yakin, ada peminat tegar kiang boy tertanya-tanya apakah kesudahan nya blog KB ini..


kenapa sudah lama tak di update? dan aku yakin, ada juga yang sudah muak menunggu, hinggakan tak membuka lagi dah blog ini...haha..but, the numbers speak for itself..


page view kiangboy telah mencapai 5 DIGIT kini, sejak kali terakhir aku update blog ini...terima kasih, terima kasih, terima kasih...


untuk pengetahuan anda semua, aku sekarang sudah tidak lagi berada di Slim river, di mana aku sekarang, akan aku ceritakan secara lanjut di entri2 mendatang..sabar ya.


Bagi menghargai kesabaran anda , aku akan sudahkan kisah yang dipendam lama, seharian bersama adri, part 2, final episode..hehe..jika tak baca lagi part 1, silalah berbuat demikian...seharian bersama adri, part 1


Bersambung dari episod 1 (part 1)


"ya saya, sila masuk,sila masuk"...ba..adoi..segan nya aku...

Aku membuka kasut di luar rumah sambil memakai stokin yang aku baru beli khas tadi sempena hari bersejarah ini..antara sebab lain stokin baru dibeli adalah bagi mengelakkan adanya bau-bau yg boleh membunuh seekor kucing datang dari stokin aku.. walaupun aku yakin aku seorang pembersih, namun kemungkinan itu tetap ada kan..hehe

En Adri kelihatan garang namun masih tersenyum melihat dan berkomunikasi dengan aku...masuk sahaja ke dalam rumah, mata aku mula melirik kearah anak saudara KG yang berusia 3 tahun...lantas kanak-kanak bernama Syazaerina itu menjerit,

           "selamat datang ke rumah E-ein !!!"


ok, sekurang2 nya ada sambutan begini terhadap aku...kagum pada kanak2 ini...badan kecil berusia 3 tahun, mulut seperti gadis dewasa...semua benda nak ditanya nya, sampai aku tak larat hendak menjawabnya..macam soalan peperiksaan pula..

Fokus aku alihkan pula kepada sekeliling rumah, agak cantik rumah dihias, ikut kata en adri, rumah ini memang selalu di bersihkan oleh kiang girl...kiranya kiang girl seorang yang pengemas la..susah aku nak percaya fakta tersebut, sebab tiap kali kami keluar dan berhenti di stesyen minyak, KG akan pura2 tidur dalam kereta supaya tidak disuruh oleh aku tolong jalan sikit dan  bayarkan di kaunter minyak walaupun pakai duit aku..haha

sambung kembali, aku cuba berlagak cool di hadapan En adri...sambil duduk di sofa empuk di ruang tamu...soalan yang paling penting berlegar di kepala ku, "kiang girl nyer mana??"..takkan nak biarkan aku berseorangan kali pertama bersama En Adri...
aku pun senyap2 menaip mesej di Hanphoneku sambil 
mata dan mulut menumpukan ke arah En Adri...
"mananya awak??".....untuk makluman, sampai ke pengakhiran hari, mesej itu tidak dibalasnya..hahaha

Lantas, bicara aku mulakan...

KB: cantik cuaca hari ni kan pakcik?  (ayat standard semua orang yang takde idea)

En Adri: memang..kat sini kalau tak kena musim, banjir dibuatnya sampai ke jalan simpang depan nak masuk sini tu..

KB: ohhh...

aku menjawab ohhh, sambil memberikan reaksi penuh minat...

kemudian, dalam beberapa saat, suasana terdiam kembali....


........dapat kedengaran bunyi libasan kipas di siling, diselang seli dengan bunyi gorengan di dapur, sambil balas membalas senyum aku dan en Adri...dalam kepala aku, aku pasti En adri tengah mengadili pertuturan dan gaya aku ni..bajettt..hahahaha

terus, aku kembali mencari rentak bicara...sebelum peluh jantan aku keluar, baik aku cari idea apa nak dibualkan ni..haha..takut jugak aku kalau diam2 nanti, En Adri tanya soalan berkaitan agama lebih2, buatnya aku tak dapat jawab soalan simple, kan malu..hehe

aku terus bertanya...

"pakcik dah pencen kan?"
"untung lah anak2 kembar dah berjaya kan pakcik"
"dah pencen ni buat ape kat rumah?ada aktiviti lain tak"
"dulu kerja bahagian kesihatan kat JKN tu bahagian mana?macam mana pengarah masa tu?"
"pakcik main facebook tak?"

dan soalan yang paling gempak dan aku paling respek pada diri sendiri kerana aku berani tanya pada pakcik adri adalah,

"pakcik, kat sini ahli parlimen DAP kan?kenapa orang sini tak undi BN?pakcik undi mana?"

opsssss, terlampau santai pulak soalan aku.. ..disebabkan rancak berbual, aku termasuk soalan yang sensitif...namun, kagum dengan balasan En adri, dengan cool menjawab soalan2 aku walaupun berkaitan politik..memang nampak En Adri ni senang berurusan dengan orang lain..lancar sahaja..syukur..hehe

dia pun membalas setiap bicara aku, sambil meyelitkan satu dua soalan kepada aku...topik2 soalannya agak biasa, berkaitan keluarga, kerja dan sebagainya...sedar tak sedar , sudah setengah jam aku bersembang dengan en adri, kelibat ahli keluarga lain selain ein tidak kelihatan...tiba-tiba, kelihatan seorang gadis mengangkat minuman ke meja makan...sopan sahaja...dan gadis itu adalah kakak kepada kiang girl...aku dah biasa dengan akak salmiah ni, maka secara berjenaka, aku mengusik nya,  ''Awat muka akak macam tak mandi lagi ni?"

opsss, terlepas sudah...aku tiba2 menjadi kiang boy akibat terlalu santai. ish..kecewa jugak terlepas soalanm macam tu ..haha

akak salmiah dengan bersahaja menjawab secara cool gurauan aku..fuhh, nasib baik..hehe

sejurus kemudian, kiang girl muncul...dengan memakai baju t-shirt lengan panjang, berseluar trek, dan bertudung, senyum kepada aku...dalam hati aku berkata,  "ceit, baru nak muncul, dah rosak dah suasana aku hancurkan dengan gelagat kiang boy aku" hahaha

kiang girl sibuk menyusun makanan2 yang akan dihidangkan...muncul pula mak kepada kiang girl , maka semua watak seharian bersama adri's telah pun muncul....en adri, mak, akak ,ein dan kiang girl sendiri memenuhi ruang tamu dan meja makan berdekatan dengan kami...

"mari mari kiang, mari makan"...ajak en adri kepada aku...

aku masih dalam mode control pun secara perlahan lahan berjalan ke arah meja makan yang dipenuhi pelbagai jenis makanan...

ada kek batik, nasi lemak, ayam goreng, dan kuey teow....

1. kek batik dimasak oleh kiang girl, 
2. nasi lemak, ayam goreng dan ikan masin pula  
    dimasak oleh akak salmiah,
3. manakala kueh teow disediakan oleh mak kiang 
    girl...

aku sebenarnya dah bersedia kalau2 en adri nak aku baca kan doa makan..itu perkara asas ok..takkan baca doa makan pun tak tau kan..siap dah bersedia memanjangkan lagi doa makan ..namun hampa, kami semua makan dengan doa masing2..berkumat kamit mulut setiap orang, dan kemudiannya aku memulakan serangan aku terhadap makanan2 di hadapan mataku..maklumlah, dahn pukul 10 pagi, sejamah makanan pun aku tak telan sejak dari rumah tadi..


satu persatu makanan aku rasa...dari nasi lemak berlaukkan ayam goreng dan ikan masin, kuey teow goreng hingga lah ke kek batik..


antara kelebihan aku adalah pengkritik makanan yang tegar, namun hakikatnya aku tak tahu dan tak suka langsung memasak....dan makanan yang selalu mendapat kritikan dan pujian aku adalah makanan mak aku...kritikan aku sejak kecik sampai sekarang menjadikan makanan mak aku sehebat peserta masterchef malaysia...


ok, sambung balik cerita..


suapan demi suapan aku makan...aku menjadi seorang yang amat sopan di meja makan, bagaikan seorang pengantin sedang menjamu makanan pengantinnya...dan untuk pengkritik makanan macam aku, sudah tentu tak lari dari mengkritik makanan di hadapan aku, cuma kali ini, aku menahan gelora kritikan aku..


namun , segalanya hancur....Kiang boy tetap jua bersuara....


sedang pakcik adri menjemput aku merasa tiap makanan yg terhidang, aku terlepas salah satu kritikan pedas aku...


en adri: makan2 kiang..ada banyak ni...ni rasa lah ikan masin ni..


kata en adri sambil mengangkat pinggan berisi lauk ikan masin ke depan aku..


aku pun membalas,

" takpe takpe pakcik, ayam goreng ni pun dah cukup masin" 


errr, semua terdiam setelah mendengar ulasan jujur aku...

setelah 3 detik, barulah aku perasan aku sudah "terlebih sudah"...demm


lantas aku cuba menukar topik perbincangan dengan bertanyakan hal-hal dunia..


"sini selalu hujan tak pakcik?'
hahaha...soalan cover sungguh...


selesai sahaja kami bersarapan pagi, sebelum keluar untuk balik ke Ipoh, aku dengan berani nya terus bertanya, "pakcik, family saya datang bulan 10 ni ya.." soalan berani hari pertama bagi meminta kebenaran untuk merisik..


persoalannya, ada lagi ke risikan-risikan 
zaman moden ni..
mak selalu cakap, zaman sekarang dah tak sama macam dulu dah...contohnya "orang zaman sekarang mana pakai sabun buku ketul-ketul tu sental kat badan..zaman moden kan dah pakai sabun cecair macam dove, sokobutso dan sebagainya"..kata mak menjustifikasikan kata2nya..hehe


namun, ape salahnya kan..boleh makan2 meluangkan masa lagi di hari risikan...




Gambar hiasan dari google...   ;-)






begitulah kesudahan episod yang syok sendiri, seharian bersama adri...terima kasih kerana sudi membaca..nantikan, artikel dan kisah2 menarik di kiangboy akan datang...setia menanti itu amalan mulia..


yang penting,
POSITIVE THINKING CHOR   !!!


adios,amigos...


p/s- terasa puas dapat sudahkan entri ni..entri next, aku nak mengutuk orang..nantikan...





























7 comments:

Anonymous said...

Kek batik x komen?lol

Anonymous said...

Kek batik sedap kot!lol

Anonymous said...

entri syoik sndr rupenyee.patotla xdpt smbutan

Anonymous said...

best entri ni. kelako...tergolak den baco sorang2.

Anonymous said...

kalo kenal kiang boy ni mesti lg appening

mai amir said...

hello kiang boy!!!selamat pengantin baru..hehehe :)) send my warmth regards to kiang girl!weehooo :))

kiang-boy said...

hello mai amir @ puding girl...thanks...anas suruh like page facebook la...wehuuuu :-)