Saturday 4 May 2013

Ubah? nak Ubah kepada apa?

"Salam Dato Husni, saya nak mintak tolong dato dapatkan anak saya masuk dan menetap di asrama sekolah Anderson. saya ibu tunggal, jarang ada di rumah, dan saya rasakan mereka lebih terjamin jika tinggal di asrama"..ujar ibu ku kepada ahli parlimen Tambun pada 1998 lalu.

Terus, dato Husni mendail nombor di telefon mejanya, bercakap dengan pegawai pelajaran Negeri Perak.. Gua terus diterima masuk ke Rancangan Khas akademik SMK Anderson menggu depannya.. kata Dato, dia boleh tolong, selagi mana kelayakan individu itu adalah baik..maksudnya walaupun dapat 4A 1B UPSR tahun sebelumnya, ianya masih dirasakan layak dibantu kata dato..

Inilah permulaan kehidupan penuh wawasan gua.. daripada hari itu, gua terhutang budi kepada ahli parlimen tempat gua yang sanggup membantu ibu gua yang datang meminta bantuannya..pada gua, jika gua tidak masuk ke asrama itu, hari ini mungkin gua dah mati atas jalan raya sebab jadi mat rempit..

Bertitik tolak dari bantuan Dato itu,peluang meningkatkan diri sendiri gua gunakan sebaik mungkin . dan kesinambungan akademik gua berterusan hingga gua diterima masuk ke MRSM PDRM kedah pada tahun 2000..di sini, gua menggunakan peluang yang luas di Anderson itu bagi melonjakkan diri gua diterima masuk ke MRSM. kali ini gua tak pakai kabel.. tapi tetap ada bantuan dari pihak dato kepada gua.. memikirkan gua dari keluarga ber ibu tunggal, biasiswa persekutuan gua dikekalkan, dan ditambah dengan biasiswa MARA untuk 2 tahun berikutnya.. so, mak gua tak payah risau langsung pasal kewangan gua..ini gua sangat rasa bersyukur.

dato seri husni hanazlah.


Gua meneruskan pelajaran gua di program MATRIKULASI Melaka..Gua menggunakan sepenuhnya ruang dan peluang yang diberikan kepada gua..akhirnya gua berjaya menjadi seorang Dr Gigi pada tahun 2009.. namun walau berjaya mana pun gua, gua tetap ingat "turning point" kehidupan gua...1998 dibantu oleh Dato Husni, dengan ditakdirkan oleh Allah..

sebab itu, pada tahun 2009 itu juga, semasa temuramah kerja oleh pihak SPA, gua ditanya oleh salah seorang penemuduga bertaraf dato..

Dato SPA: kiang, apakah pendapat awak dengan situasi di Perak sekarang (2009, krisis perlembagaan di mana kerajaan BN merampas kembali kerajaan perak setelah setahun ditangan PR)

waktu 2009 ni, timbul pelbagai isu mengecam Sultan perak ketika itu sebagai alat BN. Sultan mengikut peruntukan perlembagaan dimana baginda tidak mahu membubarkan DUN ketika itu...

gua pun menjawab soalan dato itu dengan tenangnya.
" dato, kita mungkin mempunyai ideologi politik yang berbeza. tapi bila tiba kepada kepentingan negara itu, semua pihak harus mempertahankannya...dalam hal ini, kedaulatan raja-raja melayu adalah kepentingan negara yang harus dipertahankan" jawab gua dengan penuh yakin sambil tangan kiri gua mengetatkan kepala tali leher sendiri.

terus, dato SPA menempatkan aku di tempat pilihan pertama iaitu Perak.. jawapan itu tulus dari hati aku...apa jadi sekalipun, kepentingan negara sepatutnya dijunjung lebih tinggi dari ideologi politik..isu terkini adalah Lahad Datu...keselamatan negara tidak harus diremehkan oleh sesiapa pun walaupun berbeza mana pun ideologi politik setiap warganegara..

Ubah!!! Nak Ubah kepada apa??

"Anak muda agen perubahan", "jom ubah", "bersihkan Malaysia"....ini semua slogan pembangkang...pendapat gua, nak ubah kepada apa??...adakah kehidupan dan kualiti hidup gua selama ini semakin berkurang sejak lahir atau bertambah? Dari seorang yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah, hingga kini berpendapatan sederhana dan selesa, MASIHKAH RELEVAN UNTUK GUA BER UBAH???

sebab itu gua asyik tertanya tanya...kenapakah kebanyakan kawan-kawan gua yang Melayu profesional, menikmati kehidupan yang dibantu sebaiknya oleh kerajaan sejak era Dr Mahathir, menyokong pembangkang dengan mengatakan kita perlu mengubah kerajaan.. setelah mencapai status sosioekonomi yang lebih baik dari ibu bapa mereka.

cuba bayangkan betapa banyaknya sumbangan kerajaan sedia ada dalam kejayaan kerjaya mereka sehingga kebanyakan kawan2 gua menjadi melayu profesional..

ambil contoh "class of 2009 dental faculty of UKM"..batch pergigian gua masa di UKM dulu..
bila ditanya setiap seorang dari melayu berjumlah 40 lebih dari mereka, hampir semua nya mereka adalah hasil dari DASAR PENDIDIKAN NASIONAL Malaysia...
belajar di MRSM, Asrama Penuh Kerajaan, MATRIKULASI , UITM , dan masuk UKM itu pun hasil adanya kuota 55% kepada bumiputera... 

bila dah menjadi profesional  dan Dr gigi , masih berani menyatakan kita perlu berubah...UBAH KEPADA APA? janganlah kamu ingat bila dapat A dalam peperiksaaan , kamu dapat sambung pelajaran dan ianya bermakna segalanya atas usaha kamu seorang sahaja....jika tidak, kenapa bila di universiti, pelajar bangsa lain yang menjadi top 10 setiap peperiksaan..mana kamu yang mendabik dada sebagai pelajar cemerlang atas usaha sendiri bila berhadapan sistem meritrokrasi di Universiti??

disebabkan itulah, gua tetap dengan kerajaan sedia ada.. gua bersyukur dengan dasar yang dijalankan selama ini yang terbukti membantu gua yang mempunyai keluarga yang susuah dari segi ekonomi...

namu gua tetap bersyukur...

akhir kata daripada gua, jika benar majoriti rakyat Malaysia memilih untuk Ubah, gua tiada masalah jika ditarik balik:


  1. ekuiti ekonomi bumiputera berserta bantuan2 kewangan kerajaan.
  2. dasar pemilikan tanah rizab melayu kepada bukan melayu...maknanya semua orang boleh beli tanah dimana2 mereka nak walaupun di kampung melayu di mana2..
  3. dasar pembelian rumah kepada bumiputera ( 5% diskaun dalam pembelian rumah untuk bumiputera)

Namun gua merayu kepada kerajaan yang baru agar,

   mengekalkan DASAR PENDIDIKAN NASIONAL KERAJAAN....

peluang itu tetap ada, cuma kita sahaja kena pandai menggunakannya..

selamat mengundi!!  
Adios

               


1 comment:

hananiahanin said...

Menarik.Semoga Melayu tidak mudah lupa :)