Sunday 12 May 2013

A Doctor In The Longkang: The Memoirs of Wan Zuhdi..

Pesanan admin: Entri ini pada mulanya ditulis pada bulan 2 tahun 2012..namun ianya tidak dapat di umumkan atas sebab-sebab tertentu.
Entri bawah ini disambung dan ditulis pada 20 februari 2012..
kini, di Publish pada 13 Mei 2013..lama gak tu nak karang dan goreng ok...selamat membaca..


Teruja nya aku dengan tajuk di atas....3 tanda seru menandakan betapa terkejutnya aku dan kiang girl dengan perubahan drastik Wan Zuhdi...si popular yang berasal dari Pulau Pinang...entri ini di khaskan kepada rakan2 di UKM dan USM yang menyayangi Wan Zuhdi sama seperti aku menyayanginya....macam gay tak?


Entri kali ini hasil garapan sejam aku dan KG menghabiskan masa bersama Wan Zuhdi di Cafe HUSM, Kelantan..
Pada awalnya aku ingin menulis tentang 10 perkara tentang Kelantan yang amat menyakitkan hati aku, contohnya jalan berlubang yang dasyat, kepeningan dengan banyaknya warna hijau dan gambar nik aziz di tepi jalan, bulan2 di tepi jalan, ataupun keadaan betapa wanginya pasar siti Khadijah, namun menyedari ianya hasil garapan betapa geramnya dan bercorak "attacking" terhadap negeri serambi Mekah ini, aku putuskan untuk menunda entri serius itu...demi menjaga hati kawan2 kelantanku...Lantas, kisah Wan zuhdi yang membolehkan kita tidak kering gusi aku paparkan kepada pembaca tegar Kiang boy....


Kelantan dan Wan Zuhdi agak janggal jika di pasangkan..cuba anda lihat artis2 terkenal.. Fahrin Ahmad sesuai di sebutkan kehensemannya kerana dia orang Johor, penyanyi Yassin sesuai dipasangkan dengan arab kerana dia berketurunan arab, David Beckham pula dipasangkan dengan England kerana wajahnya disamping loghat Englishnya, namun persoalan tentang Wan Zuhdi???..


Jika mamak penang, atau bangla di pasangkan dengan Wan Zuhdi, ianya dipersetujui ramai, tapi Kelantan?itulah menariknya artikel Wan zuhdi ini..haha..(walhal, sememangnya Wan berasal dari penang, saja je aku nak cari bahan)


Okey, berbalik kepada kisah sejam bersama zuhdi di cafe HUSM pada 5/2/2012 lalu...aku dan KG berjalan ke Kelantan khas utk melawat Wan zuhdi sebenarnya, melihat perubahan yang diharapkan positif..kami tiba di HUSM pada pukul 11 pagi tarikh tersebut...terus, aku mencari nama wan zuhdi di senarai ''contact List" aku...

agak lama mencari namanya di dalam Handphone aku ini, kerana nama nya di simpan bukan dalam nama sebenar....aku cuba mencari nama2 seperti Kap Bangla, Zuhdi Kaki kerana kakinya busuk, Mamak penang ataupun Zuhdi capang, namun hampa kerana tidak menjumpainya...


cari punya cari, akhirnya aku jumpa juga...nama nya Kapla, kerana kepalanya besar....terus aku menekan call...


tenet net, tenet net, tenet net net tenet tenet....caller ringtone angrybird zuhdi berbunyi menghiburkan aku...kali pertama tidak dijawabnya...kali kedua aku menekan butang call, lantas diangkatnya....


"Hello shuk,awat nya?" bicara wan zuhdi..
"oii, aku dgn KG kat HUSM ni, nak jumpa hang sekarang...kat mana tu?''jawab aku..


Zuhdi:  oh yeke...aku ada WARD ROUND sekarang ni...pukul 12 lunch hour nanti boleh tak?
KB: ok ok...aku tunggu hang ni...rajin jugak hang ek..
Zuhdi:   Well...


perghhhhh.....ward round, aku dah mula kagum...untuk pengetahuan umum, zuhdi pelajar perubatan di HUSM...kot2 ada yang tertanya tanya ke dia kerja sebagai apa ke kat situ...dia bukan cleaner bangla, walaupun ada rupa seiras seperti mereka..


detik 12 tengah hari tiba juga...terus aku mendail sekali lagi...akhirnya, kami bersetuju untuk berjumpa di cafe HUSM..


setibanya di cafe HUSM, di pintunya, kelihatan wan zuhdi dari jauh bertali leher, memakai white coat yang anehnya masih bewarna putih di hadapan cafe tersebut....jika dulu, Wan Zuhdi selalu memakai white coat berwarna kepudaran kelabu, kini dia berubah...eh kejap, aku nak ubah gaya penulisan, 3 perubahan Wan Zuhdi  !!  




        1. Penampilan



seperti yang aku sebutkan tadi, white coat berwarna putih, bertali leher, disamping stetoskop disangkutkan di lehernya....bergaya seorang doktor muda yang aku pasti dapat memikat makcik makcik kelate yang dirawat olehnya...
rambutnya DISIKAT rapi, jambangnya diuruskan dengan baik...melihat kami dari jauh, Wan Zuhdi menguntumkan senyuman yang menawan, yang aku tidak sangkal lagi, berbeza dari dahulu yang sengih menampakkan fluorosis di gigi kacip keduanya... .   (fluorosis zuhdi)..klik untuk penjelasan lanjut...

penampilannya diserikan lagi dengan kesedaran sivik yang tinggi...kerana dia secara sedar menanggalkan white coat nya untuk digantungkan di luar cafe...kita sering lihat banyak doktor2 perubatan di Hospital kerajaan memakai white coat ke mana sahaja walaupun ke tandas...cukup pelik dengan kebanyakan perangai doktor begini..adakah dengan memakai white coat sepanjang masa begini menandakan anda doktor yang hebat, ataupun anda memakai white coat walau ingin berak sekalipun bagi menunjuk nunjuk anda seorang doktor...apa pun alasannya, ianya cukup kotor...anda sebagai doktor patut tahu rawatan kepada pesakit di wad wad hospital mendedahkankan anda dan pakaian anda kepada bakteria, lantas masih juga memakai kenapa???

contohilah Wan Zuhdi...membuka white coat, digantungkan di luar cafe, bagi menjaga kebersihan makanan yang ingin dimamahnya nanti...satu perubahan Wan zuhdi...tepuk tangan...

           2. Kesopanan

masuk sahaja ke dalam cafe, aku terus menawarkan makan tengah hari percuma kepada zuhdi...
"weh, makan la weh, aku belanja hang hari ni.."

satu perubahan drastik yang aku dan KG terkejut menjelma...Wan zuhdi MENOLAK pelawaan makan tengah hari aku....biar betull !!!!

Gambar terkini wan zuhdi, si Kapla yang menolak makanan percuma..

"weh, tak pa la wei, aku tak lapaq lagi" balas zuhdi menolak secara sopan...sumpah aku terkejut..
jika dulu, setiap kali aku membawa air tea bungkus ke biliknya di UKM dulu, aku pasti air tea tersebut bertukar menjadi air kencingnya....namun, kali ini berbeza...aku dan KG terpaksa merayu agar wan zuhdi menerima pelawaan belanja kami...

KG lantas terus membeli beberapa kuih muih untuk dimamah oleh kami...satu perkara menarik tentang pekerja cafe HUSM ini...
KG: berapa ringgit kuih ni bang?
ABG kelate: bayar di kotey dik..bayar di kotey...
KG: haaaa!!! oh, kaunterrrr....

loghat kelantan disalah erti oleh kiang girl...ok, cukup selingan...terus ke fakta ketiga perubahan Wan Zuhdi..


menguntum senyuman menampakkan fluorosisnya..


 3. Bual bicara yang menampakkan kematangan

kalau dulu, 3-4 tahun lepas punya cerita, setiap kali wan zuhdi buka mulut sahaja, pasti yang keluar adalah jenaka...tidak kiralah jenaka yang benar2 jenaka hingga setahap johan raja lawak, atau sebodoh Mr Bean jenakanya...kalau dahulu, jika seseorang yang cepat terasa ataupun dalam hati ada taman, tidak sepatutnya berkawan dengan Wan Zuhdi...orang berjiwa kental sahaja boleh menghadapi lawak hinanya...

tapi itu kisah dulu, zaman pramatang wan zuhdi...bulu pubis pun tak tumbuh lagi...kini, 2012, segalanya berubah... zuhdi yang dahulunya seorang Mr Bean menjadi seorang yang berkarisma dalam berkata-kata...walaupun elemen lawak itu tetap ada, tapi lawaknya masih boleh diterima akal...antara perbualan sejam bersama wan zuhdi di cafe HUSM termasuklah hal kekeluargaan, cinta, dan pelajaran.

"esok aku ada presentation case kat Doktor aku ni, Dr garang"

"good morning Dr, this patient presented bla bla bla" kata zuhdi kepada ku sambil menunjukkan kehebatannya mempersembahkan case..hahaha..namun di selang seli dgn gelak ketawa...
kami terus bersembang tentang kes yang akan di persembahkannya esok..mengikut kata Wan Zuhdi, pesakitnya mengalami liver abscess, lantas terpaksa dimasukkan ke wad bagi pemantauan rapi...buat pertama kali seumur hidup aku, zuhdi menerangkan secara detail tentang pelajaran terhadap aku..suatu perubahan positif....

pesanan penaja:  sambungan di bawah ini pula ditulis pada 12/12/12..wan zuhdi pada maa ini bukan lagi si teruna..bulu pubis pun sudah makin tebal.

4. Bukan lagi anak dara

Wan Zuhdi bukan lagi anak teruna..dia telah mendirikan rumahtangga secara tiba2 tanpa penjelasan yang rapi kepada rakan2nya..

walau apapun, tahniah diucapkan kepada Wan Zuhdi dan isterinya, Pika di atas pernikahanya..walaupun sedih dan kesal anda berdua tidak menjemput aku, aku tetap mendoakan kebahagiaan rumahtangga korang dunia akhirat.

Pernikahan wan Zuhdi ini memberikan harapan baru kepada kaum lelaki yang belum berkahwin..Jika Wan zuhdi pun boleh bernikah, kenapa bukan anda. hehe..tiba-tiba aku rasa stress, sebab tak kahwin lagi..damnnn...


Kapla dan isteri kesayangannya...kapla pakar dalam memberikan senyuman terbalik


Begitulah antara perubahan besar Wan Zuhdi sepanjang aku berada di Kelantan...apa apapun, ini adalah entri terakhir tentang Wan Zuhdi (sebab dah tiada idea)..cukuplah aku membahan kan dia di Blog kiang boy..tapi aku pasti, pembaca yang tidak mengenali Wan Zuhdi pasti teringin untuk mengenali dan membelainya...ehh.

apapun...

positif thinking chor!!!
Adios...







2 comments:

Anonymous said...

Kisah aku mne weyh?! Ahahaha

Zuhdi said...

hahaha... bila nk buat crita pasai bini hg plak. satgi org pikiaq hg gay plak. haha..