Monday 15 August 2011

Ramadhan menjelma lagi...part 2

Salam ramadhan pembaca sekalian...hari ini masuk hari ke 16 kita berpuasa...sudah berapa harikah puasa anda tinggal?terbatal puasa bukan bermaksud anda curi-curi makan di dalam tandas sahaja...ianya terbatal juga jika anda korek hidung sedalam mungkin menggunakan jari kelingking anda,ketika siang hari ketika berpuasa...ataupun bermain organ tertentu secara tidak sepatutnya sehingga terbatal puasa....tak faham? lupakan sahaja..


sudah 13 hari aku tak update kiang boy, jadi hari ini aku terasa ghairah untuk menaip entri terbaru..himpunan kisah2 kiang boy di bulan ramadhan..cewah..haha..
Maka,teruskanlah membaca sayang ku...


                                           
     Pesakit tak puasa


Untuk pengetahuan pembaca kiang boy, banyak kelebihan nya bulan ramadhan ini terutamanya di dalam bidang pekerjaan aku..dah kerja sebagai Dr gigi kan, mestilah berkaitan mulut..takkanlah rawat alat sulit pula..jadi kepada pesakit, risiko tertelan air-air pancutan handpiece semasa membuat tampalan pergigian amatlah tinggi..tambah-tambah kalau waktu tengah hari kan, panas terik memancar di luar sana, air pili pun dah dianggap sebagai jus oren...    

yang tak tahu apa itu handpiece, inilah dia...tulah, lainkali ,jangan malas jumpa dentist
   


suatu petang yang damai..di Klinik Pergigian Slim river, didatangi seorang remaja berumur 16 tahun...adik yang masih berbaju sekolah, datang sebab gigi berlubang..


adik: Dr, gigi belakang bawah saya ni berlubang la..makanan asyik melekat je..


Dr kiang:  eh, sekolah awak ni kami dah habis buat rawatan kan?ada tak jururawat saya datang tampal gigi adik kat sekolah?


adik :  ada, tapi dia tak datang tampal pun..


aku pun sebagai dr yang berdedikasi , terus mencari laporan2 dan melihat senarai pelajar2 yang menolak rawatan di sekolah..dengan kata lain, pelajar yang degil la ni..


Dr kiang;  eh, ni nama awak dalam ni, menolak rawatan di sekolah..kenapa ?


adik : takut  buat kat sekolah, sakit...


Dr kiang: saya buat pun sakit jugak...awak ni, ada 11 bulan dalam setahun, bulan puasa juga awak datang..


adik : hehe...kali ni memang saya jadi berani Dr..boleh jer tampal..


Dr kiang: ok lah...lain kali jangan lari kat sekolah..saya tak nak tolong dah lepas ni..


Adik : ok dr..


aku pun bersedia untuk menggerudi gigi adik itu..


Dr kiang: adik tau kan kalau telan air ni batal puasa?


Adik : takpe Dr, saya mmg tak puasa hari ni....


dushssss....


Dr kiang:  eh, bukan nama kamu Amir ramadhan ke? apsal tak berpuasa?


adik terdiam sambil tersengih menunjukkan kerang busuknya...nice kantoi....




           Ragam membeli kuih berbuka puasa...


aku mempunyai seorang adik, bernama sham..dia amat meminati kuih limas...anda tahu kuih limas?kuih yang macam jeli diletakkan di dalam bekas daun pandan berbentuk petak seperti gambar di bawah ini..sham mencari kuih limas di sekitar bazar ramadan di sekitar rumah kami, di tambun perak...saban hari, bazar ke bazar, kuih limas tidak jua ditemui...


kuih limas, bukan lemas....sedap sampai menjilat jari kaki..


                    
pada suatu petang, kami bercadang membeli juadah berbuka di bazar tambun...adik ku sham masih meneruskan misinya membeli kuih limas...agak susah nak cari di bazzar kat ipoh ni..tak tahulah..


cari punya cari, jumpa jugak di suatu gerai bazar ni...seorang pakcik tua berusia linkungan 60 tahun menjual kuih muih juadah berbuka...ikuti dialog pakcik dan sham adikku..


pakcik: haa adik beli dik, beli dik...panas lagi ni..dijamin sedap punya...
sham: kuih limas ni manis ke pakcik?
pakcik: cukup2 manis je adik..cepat beli adik, ni yang last2 ni...kalu tak sedap, pakcik jilat jari kaki pakcik..dijamin sedap..
sham:  bape  harga nyer pakcik?
pakcik: murah2 adik....3 seringgit...3 seringgit...
sham: kalau saya beli satu berapa pakcik?
pakcik: satu 30 sen adik..beli la 3 adik..senang..
sham: takpe la pakcik, saya beli 2 jer...60 sen kan?


 sham pun menghulurkan duit seringgitnya...tapi pakcik tu x pulangkan baki pun..sampai terpaksa kira balik...


sejurus adik ku beredar, aku pulak beli lagi 2..nice la..aku rasa , pakciik tu tak perasan, satu kuih, 30 sen, dia yg rugi..patutnya, beli banyak, pelanggan lagi untung..kalau camtu, baik aku beli sikit jer..hahaha




         Berbuka bersama Jeeva


ok, sketsa terakhir di entri part 2 ni...anda semua tahu siapa jeeva?


jeeva adalah junior dr di klinik pergigian slim river ini...bulan ogos adalah bulan terakhir jeeva di sini sebelum berpindah ke ipoh...sebelum pindah, dia berniat membelanjakan duitnya untuk aku makan...so, jeeva merancang menemani aku berbuka di KFC Tanjung Malim..


sesudah membeli makanan, kami duduk di meja sambil menunggu waktu berbuka...meja2 lain terus dipenuhi dan semuanya menanti waktu berbuka puasa..


namun, agak dangkal perangai pemilik atau pengurus KFC ni...dah tahu orang nak berbuka, bukak la radio rtm..ini tidak..makin kuat pulak radio Hitz.fm...


jam menunjukkan pukul 7.30 petang...kalau ikutkan waktu berbuka sini, masuk waktu adalah 7.27 ptg..makna nya boleh la berbuka sekarang...tapi sorang pun pelanggan masih tak makan...


kami semua berpandangan antara satu sama lain..jam menunjukkan pukul 7.40 mlm...masih tiada siapa lagi memulakan berbuka puasa..adoii...semua tengok satu sama lain jer..sampai bila nak berbuka...


orang kata, monkey see, monkey do...
monkey see, monkey do...


aku pun baca doa makan dan doa berbuka puasa dan terus menghirup air sejuk di depan mata...aku tengok, semua orang ikut sekali...hahahaha
ape punya orang la kat sini..macam aku ni penyimpan mohor2 besar pulak...


agak2 nya la, kalau semua org masih takut2 nak makan, pukul 8 pun orang masih menunggu tak?hehe




habis dah part 2,tunggu pula part 3....dah baca, jangan lupa rate kat bawah ni..nanti nampak ada orang rate, baru terasa orang baca..kalu tak, tak semangat nak taip..


anyway,
positif thinking chorr!!
Adios..

5 comments:

Anonymous said...

taktik menipu pak cik kuih mmg tak leh blah la chorr..kau 10sen pun nak berkire..hehe..



-shuhud-

Anonymous said...

Coorr..cerita kuih limas anda ade sedikit aku xfhm la..jgn la gunakan bahasa sanskrit dimana anda dan ruben sahaja phm..Gunakan bahasa melayu corrr..nway kuih limas tu sama dengan kuih pelita kan???!!Hehe..
P/s: bile nk bukak pose same ni corrr??!! Xkenal maka xcinta..

kiang-boy said...

shuhud:haha...ko naik 10 sen minyak ko marah...tapi dapat chance save 10sen beli kuih pelita, ape salahnyer aku grab peluang..hahahah

mar z anon: punya senang bahasa aku pakai siap ada gambar lg, boleh ko x paham..aneh2..haha.
p/s-ko hangat2 taik burung je nak bbuka chor..hahaha

eyrah said...

hahahaha

kiang-boy said...

eyrah: selamat hari raya..