Sunday 21 August 2011

Ramadhan menjelma lagi...part 3 (edisi khas birthday boy)

Ok,entri kali ini ringkas dan pendek sahaja...bagi peminat dan pembaca tegar kiang boy, anda mesti tahu semalam hari kejadian aku...eh bukan hari jadi, hari lahir aku...kejadian tu bila sperma berjaya mensenyawakan ovum...sesiapa boleh tahu hari kejadian sendiri, anda lebih hebat dari doremon..

Untuk entri terbaru ini, ramadhan menjelma lagi part 3, watak baru akan ku wujudkan...anda mesti sudah tahu individu tamil bernama Rubin bukan, anda juga sudah tahu wajah bangla wan Zuhdi dan perangai kejinya,anda juga sudah tahu betapa kacaknya Abe Shuhud,  ..suprise suprise, hari ini aku perkenalkan Kiang Girl...
Kiang Girl...sebelum berbuka



Entah ape aku nak mengarut dalam entri ini, nantikan lah..ada idea sikit sebab sabtu lepas, Kiang girl sanggup meluangkan masa meredah kampung dan hutan untuk bersama-sama aku menyambut ramadhan yang ke 20...ini bukan dating ok, ini adalah sempena hari kelahiran aku ke 26...senjanya kami berbuka puasa bersama, malamnya pula berterawih di masjid hospital ipoh..haha..yang berterawih tu tipu je, menipu bulan puasa kurang pahala tahu...

Pernahkah anda mendapat kejutan di hari lahir? maksud terkejut disini bukan terkejut dengan banyak nyer ucapan hari lahir di facebook...dengan semua ucapan berbunyi selamat hari jadi...terkejut di sini adalah bilamana seseorang merancang sesuatu sambutan untuk anda tanpa anda sedari...
Contohnya bila anda pulang ke rumah anda yang gelap di waktu malam dan membuka kunci pintu rumah, jari mengorek -korek hidung, dan tiba-tiba lampu rumah terbuka sambil rakan2 menjerit, happy birthday!!!...ape perasaan anda bila mana jari anda masih di dalam hidung?sebab itu aku tak sukakan kejutan..cewah alasan, padahal tak siapa ingin nak buat pun..haha..

Kiang girl merancang menyambut hari kelahiran kiang boy pada hari tersebut..dan ianya bukan kejutan...demi menghormati bulan ramadhan, ucapan2 sayang dan kasih mengasihi dilarang sama sekali diantara kami..nanti kurang pahala..cukuplah sekadar belanja makan berbuka puasa di buffe ramadhan dan bersembang perkara2 yang meningkatkan iman kami..ikut rancangannya, kami ingin berbuka di Hotel Seri Malaysia Ipoh...bila aku call untuk menempah sehari sebelum itu, operator hotel kata, "sory dah penuh"..amboi, orang malaysia memang kaya2...sehari sebelum pun sudah penuh...

Cari punya cari, aku pun dapat booking satu buffe di padang polo, ipoh... nama buffe tu, Lan's catering...satu kepala 20 ringgit...eh, hari lahir aku, kenapa aku yang berusaha ni..haha..


Lan's catering bersebelahan padang polo di Ipoh..baju hijau tu bukan lan..mungkin pelahap?

Kami tiba di Lans catering pada pukul 6.30 petang bagi mengesahkan kehadiran kami...kami lihat, ada satu keluarga sudah duduk di meja awal2 lagi...cukup bersemangat mereka ini, padahal makanan pun tak dihidang lagi...mungkin lapar sangat kot, tapi badan besar2 jer..


Kami kemudianya berjalan keluar sementara menunggu waktu berbuka dan kembali semula pada pukul 715...agak besar kawasan buffe ini, ditambah dengan jumlah pelanggan yang amat ramai yang boleh menyamai peserta Bersih 2.0..meja yang tertera nama shukri akhirnya dijumpai, terlihat riak-riak wajah pelanggan yang selesai mengambil makanan yang banyak di atas meja masing2..kebanyakan wajah mereka amatlah mengujakan seperti lelaki yang melihat wanita seksi berjalan didepan mata...haha..


melihat makanan bagai melihat wanita seksi di depan mata...


Kami meneruskan aktiviti kami dengan sesi mengambil dan memilih makanan...beberapa jenis makanan dipilih oleh kami berdua ..setelah selesai mangambil makanan, kami duduk di meja dambil berbincang entri terbaru kiang boy,TABIAT MANUSIA DI BUFFE RAMADHAN  :

1. Pelahap dan pembazir


Ini adalah ciri pertama yang aku sedari...di mana-mana buffe pun, pelahap dan pembazir mesti wujud punya...biar banyak makan, jangan banyak buang...untuk pengetahuan pembaca, kami berdua adalah pemakan yang banyak..kalau makan kat buffe2 macam ni, buffe tu yang rugi sebenarnya kalau semua orang mcam aku..sebab aku makan banyak dan makanan yang aku ambil difikirkan menyamai atau melebihi harga 20 ringgit yang diletakkan. itu barulah win loss situation...loss tu adalah pemilik la..haha


berpada pada dalam memilih makanan..aku tahu tahap aku..

bukan Bershit 2.0



Tapi, walau aku ambil banyak makanan sekalipun, aku berjaya juga habiskan...bukan macam sesetengah pelanggan, makan berempat je, tapi makanan mengalahkan 2 ekor gajah punya makanan...kalau habis takpe jugak, ini tidak, nasi putih sepinggan dengan ayam masak merah sepinggan yang diambil tak disentuh langsung..cukup membazir...
patutlah pemilik catering tu sampai terpaksa mengeluarkan arahan dan peringatan...

"caj tambahan akan dikenakan terhadap setiap lebihan makanan yang diambil"....tapi aku rasa, lebih baik pemilik tulis, " membazir amalan setan tahu...kalau tahu tak boleh habiskan, jangan ikut nafsu ambil makanan banyak-banyak..terima kasih"...ayat pedas dan menyakitkan lebih memberi kesan..hehe


2. Lambat datang


Selalunya, bab makanan lah orang paling awal datang..makanan mengatasi segala-galanya kan terutamanya di bulan puasa..terkejut juga tengok ada jugak orang yang datang lambat...sampaikan aku dah bersendawa, "burpppp", dan kiang girl pula sudah kentut, "putttttt" makanan yang dimakan tadi,masih ada orang yang beratur nak ambil makanan..haha...


tapi masalahnya makan di buffe ni, lambat sepuluh minit pun, makanan banyak dah habis..sama lah juga di lans catering ni..tinggal sisa-sisa je...kesian2..yang dah ambil makanan awal2 pun bukan nak abiskan makanan yang diambil...akhirnya, makan jelah apa yang ada..bayar tetap sama..hehe





3. Cam whore..


apa itu cam whore? camera whore..orang yang sangat suka bergambar..hinggakan duduk sorang2 pun, masih snap gamba sendiri..tapi term cam whore lebih kepada orang yang snap gamba sendiri sebenarnya...tapi sebab panggilan nyer best, cam whore je la aku gelar..panggilan baiknya, gigam or gila gambar..anda boleh lihat banyak di profile picture facebook kwn2 anda..haha....sila rujuk profile picture individu ini..KLIK sini


di mana2 sahaja, tak kira majlis kenduri ke, tandas, ataupun di dalam kereta, individu2 gigam ini tidak melepaskan peluang merakam gambar2 sendiri berlatarbelakangkan tempat2 yang menarik...sama lah jua di Lans catering ini..ada anak2 gadis muda terutamanya siap bawak kamera besar DSLR semata-mata mahu merakam gambar comel mereka disamping makanan yang terhidang..masalahnya, orang yang melihat terasa "what the hell...annoying ok" haha


terkurang pahala aku dan kiang girl melihat gelagat manusia begini di buffe ramadhan..hehe


4.  Pemotong barisan..

aku ada banyak pengalaman dipotong barisan ketika beratur di mana2 kaunter sama ada pejabat pos atau kaunter bayaran TNB..dengan selamba makcik2 potong barisan depan aku, sambil buat muka tak tahu malu...ceitt...

cuba nak snap gambar pakcik yang potong barisan aku..tapi pergerakan dia pantas...

sama lah juga keadaan di buffe ini..semua orang beratur nak ambil nasi briyani, tiba2, seorang pakcik yang bersaiz besar dengan selamba memotong barisan 3 orang depan aku sambil berpeluh-peluh memegang makanan lain..memang typical pemotong barisan..sebab dia buat muka selamba, tak tengok orang belakang ke ape ke..cis cis..terkurang pahala puasa aku lagi..tercarut sambil diperhatikan oleh gadis di depan aku..mesti gadis tu pun buat entri kat blog dia, cakap ada pencarut di buffe ramadhan..hahahaha..
kiang girl ...semasa berbuka..Pra-pelahap..

kiang girl...selepas berbuka...





haaaa...amacam pemerhatian aku dan kiang girl di buffe ramadhan...kami terpaksa berbincang perkara2 begini bagi mengelakkan perbualan laghaa di bulan ramadhan...eh lupa nak cakap, siap sahaja kami makan, ada seorang pekerja datang ke setiap meja, dan mengutip bayaran...dan terima kasih Kiang Girl sebab belanja kiang boy...hihihi..nak muntah tak anda para pembaca?dah terbatal puasa..hahaha


begitulah antara perkara yang dapat aku konsikan bersama pembaca tegar kiang boy...akhir kata, yang tak wish aku tu terutama Shuhud Irfani Zakaria, jangan lupa bagi bunga kat kiang girl masa Konvo Ukm nanti..hehe..
akhir kata, sedikit tazkirah ramadhan hendak diberi...


kematangan seseorang itu bukannya diukur atas usia, tetapi diukur atas keimanan nyer kepada Allah...Alhamdulillah..


apepun, terima kasih kerana membaca entri sampah ini, jgn lupa rate...bersambung di part 4 pula, ramadhan menjelma lagi...


positif thinking chorr!!!
Adios...


p/s- berat kiang boy sebelum ramadhan-71 kg..berat 
       kiang hari ke 21 puasa-  66.5 kg.hadiah hari  
       lahir..hehe
      
       berat kiang girl(dia pun nak jugak) sebelum 
       ramadhan- 45kg..hari ke 21 ramadhan- 43kg..















1 comment:

Anonymous said...

choorr..
besday kau ek??aku balik kampung la weekend lepas..mane empat nak bukak fesbuk..
aku buat ucapa kombo la:
hepi belated birthday dan selamat hari jadi..semoga gusi bertambah sinarnya di hari lebaran..


-shuhud-