Wednesday 4 May 2011

Tekanan dalam meniti alam dewasa - bacaan berat

Aku dpt feedback mengenai blog aku ni dari rakan2..mereka kata, “ko buat pasal dental je.”ok ok, demi memenuhi permintaan rakan2, aku akan cuba sebanyak mungkin menulis selain dental seperti entri di bawa ini..silakan membaca....


Salam para pembaca budiman..


Arghhhhhhh!!..... byk nya sebab untuk aku menjerit...makin dewasa, makin banyak komitmen dan masalah.....sebab tu la aku rasa lagi best time  belajar2 dulu..cuma risau bab belajar dan ketinggian jer...padahal masa sekolah rendah dulu, asyik main jer pun..tak risau pasal belajar mana pun..leh makan sesuka hati, main sepuas hati, kencing merata(kwn aku, bukan aku),  dpt duit raya dan segala keseronokan bergelar kanak2..
jangan kencing merata

Di sini, aku nak bercerita serba sedikit tentang perkara2 yang menyebabkan remaja bekerjaya seperti aku tertekan.ya, aku masih remaja.haha.ada la dlm top 5 gitu akan aku senaraikan...ini berdasarkan pengalaman aku..aku yakin, anda para pembaca tak terkecuali dlm meniti pengalaman seperti ku.ayuh, teruskan membaca....

Mode-----à   berat dan serius....

1.     Duit- cepat betul habisnya..

aku pasti semua orang mempunyai masalah kewangan.. tak kira la samada masalah duit banyak sangat ke, atau tak cukup duit nak taruh kuda ke, duit masih menjadi masalah utama rakyat Malaysia.. zaman sekarang ni nak masuk tandas pun kena bayar wei..mana ada lagi benda2 percuma..yang percuma, sms2 dari nombor mana2 tah yang offer video2 menggiurkan dlm hp aku ni..tapi sebab iman aku kuat, aku tak layan sms2 sebegitu..hahahahahah

Siapa cakap orang yang dah bergaji ,masalah kewangan dah selesai..duit yang kita dapat, tak pernah cukup..teringat ayat femes mak aku...dia cakap  “bila gaji besar, berak pun besar”(aku quote betul2 ayat mak aku)..so aku akan cuba berak sikit sikit jer..tapi kalau dah mmg awal2  berak besar, camne nak buat mak...haaaaa, padan muka mak cakap..hehe

     
2.     Berat badan- isu yg tak sudah

Ikut kata kawan baik aku bernama marzuki,  lelaki berisi ni perempuan suka..sebab ape, dia cakap lelaki berisi(bukan gemuk) nampak wealthy..first time aku dengar..hahaha..
tapi ada betul jugak, dah x berduit, nak makan apenyer..ikat perut sampai kurus..
marzuki(kanan), suatu ketika dahulu..

tapi kalau dah ada duit, makan x jadi masalah, dah makan, nak makan lagi..so, org nampak mcm takde masalah..wealthy orang cakap..jadi, alasan ni kawan aku ni, aku setuju, dan aku tak rasa dia reka alasan ni bagi menghalalkan pertambahan berat badan dia..

Tambah2 kalau berdating, pasangan yang takde idea nak berdating kat mana, mesti singgah kedai makan 4-5 kali sehari.. mana berat tak naik..sebab tu la, pasangan yang berkahwin makin gemuk..

kenapa baru sekarang dah bekerja baru badan nak naik???aku tak paham betul...dulu msa belajar, makan la berpinggan pingan nasi pun, still maintain badan..sekarang, makan lebih sikit, naik 2 ke 3 kg..
memang betullah, isu berat badan adalah isu yang tak sudah..


3.     Traffic jamn

Siapa kata orang Malaysia susah2?buktinya, orang Malaysia mampu membeli kereta sendiri setiap seorang.. masih kata susah..tapi bila semua orang dah mampu, makin sesak la jalanraya..punya la banyak sangat kereta, sampaikan di highway pun kalau ader kereta rosak atau accident, sepanjang 5 km la kereta berasak2..macam kura2  megengsot, siput merangkak....tapi nak buat mcm mana, dah semua orang dah mampu..setiap yang positif, mesti ada yang negatifnya kan..


Macam ahad lepas, sedang aku memacu baby grey 150km sejam, ada la pulak traffic jam di highway kuala kangsar.sebabnya, lori terjunam ke tepi longkang highway.apa yg aku boleh buat, online pakai hp .sambil check in place fb di highway(boleh ke?ahaks)..haha.. nway, bila time2 jamn begini, orang yang sopan jadi kasar, yang alim jadi jahat..jadi otai jalan raya dengan memaki pengguna lain..jalan raya mengubah manusia..


    
4.     Rakan sekerja yang “supportive”

“supportive” yang aku maksudkan yang jenis suka cari pasal..bila depan nampak baik, sembang baik2, kat belakang kita, duk bertimbum dikutuknya...hampir semua orang ada pengalaman sebegini..aku x terkecuali..apa cara yang boleh kita buat, kuatkan azam, lawan arus..lawan tetap lawan..yang penting, kita kena belajar politik pejabat ni..bukan semua keadaan harus tekanan dilawan dengan tekanan..yg ni xleh komen lebih2, nanti ada rakan sekerja baca..hehe


5.     tekanan untuk mendirikan rumah tangga..

orang kata, lelaki yang dah kerja ni wajib kahwin.orang la yang kata, tapi kalau ikut hukum, wajib kawin ni untuk orang yang cukup segala, duit, dan persediaan ditambah pula dengan kehendak yang kuat utk tutttt.......so, memang golongan macam ni wajib kahwin...
nadiah and azhan, kategori wajib kahwin..haha..just kidding..

aku pulak tergolong di kalangan orang yang harus kahwin..hehe.namun, persepsi masyarakat dan keluarga orang melayu ni berbeza..mereka anggap, dah kerja jer, kena kahwin..itu yang menyebabkan tekanan di dalam diri..
..

tekanan sebegini juga di alami kwn2 aku.tension beb, kwn2 asyik tanya je bila nak kawin,dah ada calon belum..soalan pemula dalam chating atau msg dgn rakan yang lama kita x sembang mesti  “ko dah kawin ke?”..bosan2..cuba tukar sikit soalan..”ko dah ada six pack kat perut ke?”, baru la aku bersemangat sikit..hehe

kawin ni ckp jer senang..nak laksanakan nya susah beb..dah cukup ke ilmu di dada bagi mengharungi dugaan perkahwinan?..duit cukup ke?.takkan nak kawin pun pakai loan kan..mesti la kumpul sendiri..baru puas berkahwin..haha.kalau budak perempuan  tak pe, lelaki yang bayar hantaran..parents pulak sanggup support..budak laki, ko kumpul dan pakai la duit sendiri..kalau tak, jangan mimpi nak kawin..hehe...

pasal kawin ni tak tension mana sebenarnya...sebab tu aku letak yang ke 5..tapi dari beberapa sudut positif, kahwin ni perlu untuk melengkapkan iman seseorang lelaki..ikut kata ustad aku..so, pasal kawin aku tak tension sgt pun..tapi nak ulas jugak..hehe



              Begitulah 5 perkara paling utama yang mengganggu kewarasan fikiran aku sekarang.sebenarnya ada banyak lagi masalah yg aku rasa banyak memberikan tekanan kepada aku selain tersebut di atas..tapi yg lain2 tu aku simpann aja ya...

mesti korang cakap, “eleh,itu pun nak tension”..haha..anda rasa tak tension sebab dah ada pengalaman bekerja..so, benda2 macam ni dah biasa memang dah biasa dihadapi.aku menulis bagi menterjemahkan perasaan remaja2 baru bekerja di luar sana..ini realiti yang akan anda semua hadapi.
Apepun, hidup tanpa dugaan amat bosan..soalnya,adakah dugaan dapat memberikan kesan positif atau negatif, bergantung kepada tahap kita menghadapi tekanan dan dugaan itu..dah macam blog motivasi pulak kan...haha

Sesukar manapun dugaan itu, yang penting, positif thinking chor!!

ADIOS....





2 comments:

1,2 .... STEP said...

duit?
ko doc!!! hehehe.... gj bnyak!!!
berat badan??
time blajor bnyak pk n bnyak gerak.. dah kija dok dalam ekon je.. mau x naik berat?? tp laki chubby cumey~ mcm aflin shauki~ cumey~ i like~ kalo pilih tedy bear ngan pink panther?? mana best pelok?? jawab sendiri yer~ hhehe
trafic?
seb bk dok lgkawi weih~
rakan?
cgu2 bengkel sume spoting moting!!!
kawen??
no komen~

hhehehehehe... saja menjawab skit~

kiang-boy said...

1,2...step...
gaji byk, hutang pun byk..analogi berak kan ada tu..hehe
laki pink panther, hati murni dan mulus..haha..betul ke..
langkawi x byk keta, tapi panas berdentum..lagi xtahan tu..
cikgu2 gaduh dgn murid je...sesama diorg baik kan..
kawen, nape no komen?abg marzuki dentist yg aku cter ni masih single..hahahahaha